U poslednje vreme se mnogo priča i pridaje pažnja društvenoj mreži (ili možda samo aplikaciji) Snapchat. Pišu se tutorijali za njeno korišćenje a jedan od tih tutorijala je napravio i Ivan Bildi (veoma dobar, dodao bih). Kažu kako je mnogo moćan marketinški alat, dobar za promociju, ali da li je baš tako?
Naime, sa Snapchatom vi objavljujete tekstualni sadržaj, fotografiju ili video klip. “Problem” je što to što ste objavili traje 24h. Takođe, možete se na isti način privatno dopisivati.
Ono što ga izdvaja od ostalih aplikacija jeste mogućnost crtanja, pisanja, lepljenja stickera i maski po fotki ili videu. Ima mogućnost prepoznavanja oblika lica, te maske (u app se zovu sočiva (lens)) koje nalepite prate pokrete glave što ga čini zanimljivim . Možda upravo zbog svega ovoga je najpopularniji među populacijom od 16-24 godine (barem tako kaže statistika).
Ako ga uporedim sa drugim društvenim mrežama, smatram da nije ništa novo i spektakularno doneo, čak mu i nedostaju neke stvari kao što su komentarisanje, lajkovanje/fejvanje objave, kao i deljenje iste. Iz svega prethodnog zaključujem da se zasniva na jednosmernoj komunikaciji i ograničenog je dometa.
Kako je suštinski zamišljen Snapchat?
Ideja kreiranja sadržaja je zapravo da tekst, foto i video budu u nekom nizu i da čine neku priču. Jedan “snap” možete praviti ceo dan, recimo npr. ako želite da objavite svoje dnevne aktivnosti, te ih ređate i na kraju dana objavite u celosti kao jednu priču. Ja i dalje ne vidim tu prostora za neku konkretnu upotrebu, posebno ne za corpo naloge, jer kao što rekoh, nema deljenja, a i čak da ima, traje samo 24h.
Kako Snapchat zarađuje?
Možda nekima manje bitna, ili totalno nebitna stavka, mislim da je vredi spomenuti. Iako nije baš očigledno na prvi pogled, jedan od načina su upravo ta sočiva (lenses) koja su featured i koja se plaćaju. Takođe, naplaćivaće i brendovima da kreiraju sopstvena koje će biti dostupne korisnicima.
Drugi način zarade je od opcije “Discovery” koja je opet namenjena brendovima koji žele da se pojave na spisku korisnika Snapchata. Ja bih to “Discovery” odmah preveo u “Ads”. Aj da vidimo ko je platio da se pojavi. Za sada ih je 17.
Treći način je omogućiti brendovima reach (doseg) celoj bazi korisnika Snapchat za tričavih 750.000 dolara u vreme praznika, poput Noći veštica. Da, jednokratno, taj dan košta 750.000 dolara. Ako je njihova ciljna grupa upravo na Snapchatu, i ako misle da će njihova Priča postići takav efekat da im se isplati tih 750k $, ok, neka plate.
Mali rezime
SC nudi sve što i druge mreže. Kreirate sadržaj koji može biti u formi teksta, fotografije i videa, sa akcentom na kreiranje priče/pripovedanja (popularno storyteling). Već imamo Facebook, Twitter, Instagram a i Pinterest.
Sve bi to možda bilo i ok i imalo smisla da postoji neki vid međusobne interakcije. Kao što sam gore naveo, nema lajkovanja/fejvanja/nešto treće, nema komentarisanja, nema deljenja i da, nema ni heštaga, te stoga, nema potrebe da ga koristite 🙂 Ako bi sve ovo uveli, onda bi to već bila neka druga “Priča”.
Promociju ove društvene mreže vidim samo kao mogućnost da ovdašnje marketinške agencije uvedu u svoj cenovnik još jednu uslugu koju mogu da ponude svojim klijentima i naravno, dobro je naplate.